Abilitățile viitorului – competențele secolului 21
lumea profesională de mâine are nevoie de competențe globale
Două motive sunt adesea citate pentru a susține urgența acestor competențe ale secolului XXI. În primul rând, eliminarea muncii rutiniere fizice și cognitive (de exemplu comerciale) pe piața muncii din cauza digitalizării. Al doilea motiv se referă la cantitatea enormă de informații, fapte și opinii disponibile în orice moment. Conform OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), atât elevii, cât și formatorii ar trebui să învețe să facă față acestora. Astfel, devine important ca aceștia să recunoască sursele relevante și de încredere, să înțeleagă informațiile, să le proceseze pentru utilizarea în scopuri proprii și să-și împărtășească perspectivele.
La baza competențelor secolului XXI stau așa numitele „4 C”. Acest model se referă la: gândirea critică și rezolvarea problemelor, comunicarea, colaborarea și creativitatea – competențe care să contribuie la formarea tinerilor și care să le permită să se bucure de beneficiile progresului social și economic.
Scopul programului de instruire „Abilitățile viitorului” este formarea și dezvoltarea bazei de cunoștințe și abilități necesare cadrelor didactice în dezvoltarea abilităților secolului XXI pentru elevii de la clasă.
Programul este centrat pe instruirea cadrelor didactice în vederea dezvoltării și promovării la clasă a abilităților viitorului cu cele 3 componente ale sale: alfabetizarea de baza (alfabetizarea, numerația, alfabetizarea științifică, tehnologică, financiară, culturală și civică), competențe (gândirea critică, creativitatea, comunicarea și lucrul în echipă) și trăsături de caracter (curiozitate, inițiativă, adaptabilitate, etc) așa cum au fost ele definite de către OECD.
Programul va contribui, în mod direct, la readucerea și menținerea în sistemul de educație și formare a copiilor, tinerilor și adulților care nu și-au finalizat educația obligatorie.